PDF  | Afdrukken |

Ischias/ Ischialgie

Als er wordt gesproken over Ischias dan bedoeld men dat de pijn wordt veroorzaakt door een irritaite van de n.ischiadicus, dit is een zenuw die vanuit uw rug door de bil naar het been loopt. De klachten worden veelal gevoeld in de lagerug of in de bil, bij sommige bewegingen kan die pijn scherp zijn en uitstralen in het bovenbeen. Als Ischias zich nog verder ontwikkelt kan de pijn via het dijbeen en de knie zelfs naar de tenen uitstralen. U voelt dan vaak de pijn aan de achterkant van uw been, de pijn kan evenwel ook aan de zij - of voorkant van uw been optreden.

 


Bouw van uw onder rug.

Enige kennis van de anatomie of bouw van het lage gedeelte van uw rug
geeft u een beter inzicht in het ontstaan van ischias. Het onderste gedeelte van uw rug bestaat uit vijf lendewervels die door het heiligbeen met de heup beenderen verbonden worden.
Spieren , pezen en banden zorgen voor stabiliteit en maken uw lage rug soepel en beweeglijk.
Ook de tussen wervelschijven die zich tussen de lendewervels bevinden , bevorderen de beweeglijkheid van deze wervels. Een lendewervel vormt samen met de lendewervel daaronder aan
beide zijden een opening waaruit zenuwen vanuit het ruggenmerg komen. Deze zenuwen komen bij elkaar en vormen tezamen de Ischias zenuw , die de grootste zenuw van het menselijk lichaam is.

 


Oorzaken van ischias.

Ischias kan erg veel oorzaken hebben, als de oorzaak bekent is spreken we eigenlijk niet meer over ischias omdat deze term erg vaag is en wijnig richting geeft. De zenuw kan door meerdere oorzaken geirriteerd raken, door bijvoorbeeld slijtage in de rug, de zenuw kan bekneld raken tussen twee spieren, bijvoorbeeld in de bil. Als deze spieren een te hoge spanning hebben kan de ruimte voor de zenuw te klein worden. Door lang in een houding te hebben gezeten kan deze ruimte in de bil ook te klein worden. De zenuw kan ook door te veel rek geirriteerd raken, als de zenuw ergens niet soepel mee kan glijden doordat deze geblokkeerd is kunnen de bekende klachten optreden. Maar ook kunnen bepaalde medicatie of andere pathologieen de oorzaak zijn en dienen door de huisarts te worden uitgesloten.

 


Hoe kunt u pijn tijdelijk verzachten ?

Voelt u pijn op komen , ga dan op bed rusten om uw rug te ontspannen.
Op het onderste gedeelte van uw rug legt u niet langer dan twintig minuten een koud kompres.
Een koud kompres is een doek gewikkeld om een plastic zakje met ijsklontjes. Dit doet u verscheidene malen met tussen pozen van minimaal twee uur. Sta af en toe op om wat beweging te krijgen zodat uw rug niet verstijft. U kunt uw pijn ook verzachten door lichamelijke inspanningen te vermijden zoals tillen , ronddraaien , beoefenen van sport en het verrichten
van huishoudelijke klusjes. En verder verlicht u de pijn indien u zitten zoveel mogelijk probeert
te voorkomen , ook al zijn het maar enkele minuten. Zitten verergert namelijk uw pijn en kan zelfs complicaties teweeg brengen. Bovenstaande adviezen zullen slechts tijdelijk uw pijn verlichten , terwijl
het probleem blijft bestaan. U doet er daarom goed aan de chiropractor te raadplegen.

 


Hoe kunt u pijn voorkomen ?

Ontspannen recht op te staan waarbij uw gewicht gelijk over beide voeten
verdeeld is. Een doorgezakte of doorgebogen houding veroorzaakt namelijk grote spanning
op uw hele rug. Besteed daarom veel aandacht aan uw houding. Goed door uw knieƫn te gaan wanneer u een zwaar voorwerp tilt. U houdt dat voorwerp dicht bij uw lichaam en verdeelt zijn gewicht evenredig over beide zijden van uw lichaam. Terwijl u tilt , draait u niet vanuit uw middel.
Een zware last is gemakkelijker met vier dan met twee handen te dragen vraag daarom gerust een ander om u een handje te helpen.

Op uw gewicht letten, overtollig gewicht sjouwt u voortdurend met u mee hetgeen rugklachten
kan veroorzaken.

Op een goede matras slapen die uw lichaam in de natuurlijke positie houdt.
Slaap nooit op uw buik maar ga op uw rug of zij liggen.
Neem niet een te dik kussen maar een die uw nek ondersteunt.

in de auto en op de werk plek stoelen te gebruiken die voldoende
steun aan de onder rug geven. Onafgebroken zitten vermijden en daarbij de benen niet over elkaar te slaan. Langdurig auto rijden af te wisselen met rust pauzes om uw benen te ontspannen
en een andere houding aan te nemen.

Goed zittende schoenen te dragen die voldoende steun geven wanneer u een

Energiek en gezond te blijven.
Uw gezondheid kunt u waarborgen door takken van sport te beoefenen
die uw rug niet te veel belasten , zoals zwemmen en wandelen.
Verantwoord sport beoefenen begint met een goede warming - up en na afloop
een cooling - down.

 


Mogelijkheden binnen het MCGA (fysiotherapie)

Een fysiotherapeut is onder andere deskundig in het behandelen en beoordelen van de rug. Vaak kan hij in een redelijk kort tijdsbestek de pijn verzachten , zonder een beroep
te doen op medicatie. Hij past daarentegen een natuurlijke correctie methode toe die het gebrek in uw onder rug opheft. Daarnaast werkt de fysiotherapeut preventief door een controle en gerichte adviezen voorkomt hij een verdere beschadiging van uw wervelkolom en zenuwstelsel. Tijdens uw eerste bezoek zal de fysiotherapeut een volledig onderzoek uitvoeren waar wordt gelet op de lichaamshouding en het functioneren van de wervelkolom.
Nadat het onderzoek is afgerond , zal de fysiotherapeut een behandelplan met u opstellen. Het behandelplan is gericht op;
- verbeteren van de functie.
- Ondersteuning bieden bij het voorkomen en beperken van (werk)verzuim.
- Het bevorderen van een adequate wijze van omgaan met polsklachten in relatie tot werk en ADL.
- Daarnaast het voorkomen van chroniciteit en recidivering.
- Het aanleren van een gezondheidsbevorderend gedrag met eigen verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid op het gebied van gezondheidsklachten.
- Het opdoen van bewegingservaring en verbeteren van het houding- en bewegingsgevoel als basis voor het structureel verhogen van de fysieke belastbaarheid

 
© 2008 - HB Web-design